お題:Do you think it is better for students to write by hand than to use tablets or computers?
この漫画は「手書きとタブレット、どちらが学生にとって良いのか?」というテーマを、EmmaとLilyの会話を通して描いています。
ライティングやスピーキングでは、話題について自分の意見と理由を説明する力が求められます。
この漫画では、理由や意見が自然な会話の中で紹介されているため、意見を考えるヒントとして活用できます。




Key Words from the Story
1. memory
how well you can remember things:記憶、覚える力
Example: Handwriting helps memory.
訳: 手書きは記憶に役立ちます。
2. concentration
the ability to focus on something:集中、注意を向ける力
Example: Handwriting helps concentration.
訳: 手書きは集中に役立ちます。
3. convenient
easy to use, not difficult:便利な、使いやすい
Example: Handwriting is convenient.
訳: 手書きは便利です。
4. edit
to change and improve writing:編集する、直す
Example: Tablets make it easy to edit sentences.
訳: タブレットは文を簡単に編集できます。
5. organize
to arrange things in order:整理する、まとめる
Example: Tablets make it easy to organize notes.
訳: タブレットはノートを整理するのが簡単です。
6. environment
nature, air, water, land:環境、自然・空気・水・土地
Example: Tablets are better for the environment.
訳: タブレットは環境に優しいです。
台本:Handwriting vs Digital Writing
導入
Emma: “Our homework is: Is handwriting better than using tablets or computers?”
ナレーション: Topic: Handwriting vs Digital Writing
手書きのメリット①
Lily: “Handwriting helps memory and concentration.”
Emma: “Yeah, I remember more when I use a pen and paper.”
ナレーション: Handwriting → good for memory and focus
デジタルのメリット①
Emma: “But typing is faster. We can finish homework quickly.”
ナレーション: Tablets → speed
デジタルのメリット②
Lily: “And it’s easy to edit and organize notes.”
ナレーション: Tablets → easy organization
手書きのメリット②
Lily: “Handwriting is convenient. All you need is a pen and paper.”
Emma: “Mm-hm.”
Emma: “Yeah, you don’t need to charge anything.”
ナレーション: Handwriting → simple / always ready
デジタルのメリット③
Emma: “But tablets save paper, so they’re better for the environment.”
Lily: “Yeah, that’s a good point.”
ナレーション: Tablets → good for the environment
結論・問いかけ
ナレーション: Do you think it is better for students to write by hand than to use tablets or computers?